fredag 8 februari 2013

Filmer vecka 5, 2013


Maria Larssons eviga ögonblick var första filmen jag kikade på denna veckan. Filmen har legat i hyllan sedan jag köpte den. Vet inte varför jag inte sett den innan nu. Vilken tur att jag äntligen gjorde det, för filmen var så otroligt bra. Lite lustigt att jag såg den just nu när jag nyss läst Soldat med brutet gevär av Vilhelm Moberg, eftersom filmen och boken utspelar sig under samma tidsperiod. Det finns till och med några saker i filmen som även nämns i boken, bl.a en stor strejk bland hamnarbetare i Malmö. Handligen i filmen är otroligt bra och jag gillar valet av skådespelare. Att se Mikael Persbrandt, Jens Christensen och Maria Heiskanen i samma film var magiskt.

Har ni inte sett den....SE DEN!!!!

Handling: Under 1900-talets första år vinner den unga arbetarkvinnan Maria en kamera på lotteri. Hennes första impuls är att sälja den för att få mat för dagen, men när hon till slut ändå behåller den visar den sig förändra hela hennes liv. Hon är gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson, hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Dessutom är hon mor till en barnaskara som ska komma att rymma sju barn. Maria vet inget om hur man handskas med en kamera och inte heller något om dess värde. Fotografen Sebastian Pedersen, som även går under smeknamnet "Piff Paff Puff", lär henne fotograferandets "stora konst", och därigenom kommer Maria att se på världen och tillvaron med nya ögon.


Japp, så var Jean-Claude Van Damme och Dolph Lundgren tillbaka i ytterligare en film. Universal Soldier - Day of Reckoning. Detta är fjärde filmen i denna serie med dessa herrar i huvudrollerna. Frågar mig verkligen varför vi hyr detta. Det är ju inte ens bra. Det är väl så att eftersom man vet att dessa skådespelare ändå gjort några filmer som är okey, så hoppas man nog någonstans att dom skall göra något bra igen. Ja om dom gör något mer bra, så var det i alla fall inte denna film. TYVÄRR!!!

Handling: John vaknar upp efter att ha legat i koma och får reda på att hela hans familj har mördats brutalt vid ett inbrott i deras hus. John är fast besluten att hämnas på Luc Deveraux, mannen som sägs ligga bakom brottet. Situationen kompliceras när han plötsligt börjar jagas av en målmedveten UniSol och när han närmar sig Deveraux och de genetiskt förbättrade soldaterna börjar John inse att han bara är en bricka i ett större spel. 


Looper var en films som vi hört skulle vara ruskigt bra. Det är en Sci-Fi  med Bruce Willis och Joseph Gordon-Levitt i huvudrollerna. Det är en film som handlar om tidresor. Visst var det väl vissa delar i filmen som var lite coola, men varken jag eller maken fastnade riktigt för handlingen.

Handling: Joseph Gordon-Levitt spelar yrkesmördaren vars måltavlor befinner sig i andra tidsepoker och vars avrättningar hotar att förändra både nutid och framtid. En dag får han ett uppdrag som vilket annat som helst, men när han identifierar målet inser han att det är sitt framtida jag han måste mörda.


Lawless var sista filmen ut förra veckan. Oj, oj, oj.....den var verkligen bra!! Detta är en verklighetsbaserad film om de tre bröderna Bondurant som levde i Franklin County, Virginia. Manuset bygger på sonsonen Matt Bondurants roman The Wettest County n the World. Handlingen utspelar sig under en tid då det var alkoholförbud i landet. Bröderna försörjer sig på att langa hembränt. Ett krig bryter ut mellan maffian och lagen och bröderna blir jagad av en korrupt specialagent. Dom försöker trots detta stå på sig och fortsätta leva ett normalt liv. Brödernas lagbrott gör dem legendariska.

De tre bröderna spelas av Shia LaBeouf, Tom Hardy och Jason Clarke, vilket var ett suveränt val av skådespelare. Man har dessutom lyckats fånga karaktärerna, miljöerna och tidsandan på ett förträffligt sätt. Sådana filmer skulle jag absolut kunna se fler av. Rekommenderas varmt!!


2 kommentarer:

  1. Jag fastnade inte heller för Looper.. Såg den på bio för ett tag sedan. Mitt sällskap tyckte den var bra i alla fall.. ;)

    SvaraRadera