fredag 11 januari 2013

Fru Björks öden och äventyr


Titel: Fru Björks öden och äventyr
Författare: Jonas Gardell
Bokförlag: PAN / Norstedts
Band: Pocket
Tryckt: 2002
Antal sidor: 226

Efter att ha stiftat bekantskap med Jonas Gardell som författare förra året så kände jag att jag absolut måste läsa mer av honom. Fick tag på Fru Björks öden och äventyr när jag var inne på Myrorna för ett bra tag sedan. Nu är den utläst. Måste säga att Gardell blir man inte besviken på. Han skriver så vansinnigt bra. Berättelsen har ett otroligt flyt. Gardell är helt fantastisk på att använda språket. Det får en att leva sig in i berättelsen och känna med karaktären fru Björk. Man tycker synd om, skäms över och till och med blir arg på henne. Javisst, berättelsen är lite mörk. Men det är inte till någon nackdel, tvärtom. Jag fastnar direkt för hans berättelser. Har ni inte läst Gardell så kan jag varmt rekommendera honom. Jag kommer i alla fall läsa fler av hans böcker.

Baksidestext: Sent en söndag, den första november, bestämmer sig fru Björk att hon vill skiljas från sin tråkiga man. Redan nästa morgon författar hon ett avskedsbrev, packar sin väska och rymmer. Fru Björk får chansen att rannsaka sitt liv. Hon förstår snabbt att hon har blivit lurad av livet, man lovade henne allt och man gav henne inget. Hon bestämmer sig för att återvända till Sverige och kräva sin rätt. 

2 kommentarer:

  1. Jag har läst det mesta av Gardell och jag tycker verkligen om hans böcker. Kan särskilt rekommendera Ett ufo gör entré, om du inte har läst den ännu.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med om att Gardell inte gör en besviken! "Fru Björks öden och äventyr" är en av mina favoriter. Har tyvärr ännu inte haft möjligheten att läsa "Torka aldrig tårar..." ännu. Något jag verkligen ser fram emot att få göra :-)

    SvaraRadera