söndag 19 augusti 2012

The Hunger games


The Hunger games hade releace på dvd och blu-ray igår. Detta är ju en filmatisering av första delen i en trilogi av Suzanne Collins. Såg den inte på bio så detta har jag sett fram emot. Den har fått bra vitsord. Det enda som var synd var att jag inte hann läsa boken först...men , men får väl läsa den senare. Filmen är ju ganska lång...över två timmar, och jag tyckte att början kändes aningen seg, men efter ett tag vände det och när så spelen började då var det action hela tiden. Katniss Everdeen som spelas av Jennifer Lawrence är den stora hjältinnan i filmen ända från början. Hon är inte bara vacker utan skarpsinnig och dessutom en hejare på att skjuta båge. Tycker att hon gör en suverän rolltolkning. Det är ett groteskt framtidsscenario vi får se med maktgalna människor som styr dessa spel. Man våndas med ungdomarna när man känner deras dödsångest. En lite ruggig film tycker jag allt. Riktigt bra i alla fall.

Historien handlar om Hunger Games som är en direktsänt spel på liv och död, detta i en fiktiv framtidsvärld. Man straffar de tolv distrikten i landet genom att från varje distrikt årligen välja ut en pojke och en flicka som skall delta i spelen. Detta året i distrikt 12 väljs en liten tjej som kallas Prim ut att delta i spelen. Men en överraskande vändning sker och hennes storasyster Katniss kliver frivilligt fram och tar systerns plats. Deltagarna skickas till staden för att stylas, tränas och visas upp. När spelen väl startat så är det en kamp om livet.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken men sett filmen. Den var absolut över förväntan, måste jag säga.

    Du har blivit utmanad :D

    SvaraRadera
  2. Har läst boken och blev mycket positivt överraskad. Tänker läsa de andra delarna innan jag ser filmen. :)

    SvaraRadera