måndag 11 juni 2012

En dåres försvarstal - Klassikersommar


Lyrans Noblesser har ju en sommarutmaning att läsa klassiker. Har nu hunnit läsa min första för sommaren.

För min del blev den första August Strindbergs bok En dåres försvarstal. Boken är i pocketform.

En dåres försvarstal är ju en kärleksroman, eller man kan väl också kalla den en familjehistoria där August Strindberg på ett väldigt utlämnande sätt beskriver sitt förhållande och äktenskap med hustrun Siri von Essen. Strindberg skrev berättelsen på franska. Han stretade emot och ville inte ge ut denna berättelse i svensk översättning, så den kom på svenska först efter hans död, då i August Strindbergs Samlade Verk.

I handlingen beskrivs hur Strindberg träffade hustrun då hon fortfarande var gift. Man får ta del av deras stormiga förhållande och senare äktenskap. Man får en känsla av att författaren själv är en sjuk och oerhört känslig person och hustrun beskrivs som en oberäknelig satmara som inte på något vis kan hålla sig i skinnet. Man blir nästan lite upprörd av att läsa berättelsen. Men jag måste säga att Strindberg var ett skrivande geni. Vilket språk han använder. Han kan beskriva en händelse eller en dialog så det blir ett riktigt konstverka av ord. Helt fantastiskt. Ångrar inte en sekund att jag valde denna bok och kan varmt rekommendera andra att läsa den.






1 kommentar:

  1. Språket är verkligen fantastiskt! Tror faktiskt att jag ska ta och omvärdera herr Strindberg. I alla fall en smula. Favorit blir han nog aldrig.

    SvaraRadera