tisdag 8 maj 2012

Tinker Tailor Soldier Spy


Med filmen Tinker Tailor Soldier Spy, tycker jag att svenske regissören Tomas Alfredson har lyckats riktigt bra. Det är en historia som utspelar sig under kalla krigets dagar. MI6 misstänker att det finns en mullvad som läcker information till ryssarna, så man kallar in en pensionerad spion för att utreda detta. Filmen baseras på en bok av John LeCarrès med samma namn. Man har lyckats skapa en otrolig stämning i denna lite udda och avskalade spionhistorian. Hela filmningen är så snyggt gjord och jag gillar 60-tals feelingen, kläder, inredning ja allt. Tycker dessutom att de flesta skådespelare gör väldigt bra rollprestationer. Gary Oldman speciellt. Han är otroligt bra som den lite dystra och fåordiga ex-spionen Smiley. Några andra bra skådisar i filmen är Toby Jones, John Hurt och Colin Firth. Ja som sagt, filmen får verkligen tummen upp från mig och min kära make.

Handling: George Smiley är en knivskarp spion åt den brittiska underrättelsetjänsten mitt under kalla kriget. När en kollegas uppdrag går fruktansvärt fel faller organisationen samman och Smiley avskedas. Det dröjer dock inte länge förrän han i hemlighet värvas tillbaka, med syftet att hitta den mullvad som man misstänker infiltrerat MI6.


3 kommentarer:

  1. Tack :)

    Har sett denna, tyckte den var bra med :)

    SvaraRadera
  2. Själv tyckte jag att den var jättesvår att hänga med i. :/ Skulle behöva se om den och/eller läsa boken. ;)

    SvaraRadera